Plate 67
"The soul of Scotus leaving the body"
Moriae Encomium
Illustrated by Hans Holbein the Younger
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Holbein's illustration shown in Plate 67 from Moriae
Encomium is associated with the following text drawn from
John Wilson's 1668 translation:
But perhaps their authority may be of
small credit among Christians. We'll therefore, if you
please, support our praises with some
testimonies of Holy Writ also, in the first place,
nevertheless, having forespoke our
theologians that they'll give us leave to do it without
offense. And in the next, forasmuch as
we attempt a matter of some difficulty and it may be
perhaps a little too saucy to call back
again the Muses from Helicon to so great a journey,
especially in a matter they are wholly
strangers to, it will be more suitable, perhaps, while I
play the divine and make my way through
such prickly quiddities, that I entreat the soul of
Scotus, a thing more bristly than
either porcupine or hedgehog, to leave his scorebone awhile
and come into my breast, and then let
him go whither he pleases, or to the dogs, I could wish
also that I might change my
countenance, or that I had on the square cap and the cassock,
for
fear some or other should impeach me of
theft as if I had privily rifled our masters' desks in
that I have got so much divinity. But
it ought not to seem so strange if after so long and
intimate an acquaintance and converse
with them I have picked up somewhat; when as that
fig-tree-god Priapus hearing his owner
read certain Greek words took so much notice of them
that he got them by heart, and that
cock in Lucian by having lived long among men became
at last a master of their language.
The associated French text from L'Eloge de la Folie
(1728) follows:
Peut-être que ces Auteurs ne seront d'accune autorité
chez les Chretiens. Hé bien! si vous le
trouvez bon, j'appuyerai, ou, pour m'exprimer à
Théologienne, je fonderai mon Eloge sur
le témoignage même de la Sainte Ecriture. Permettez
moic cela, Messieurs nos Maitres; je
vous le demande humblement. Y pensai-je? L'entreprise
est très difficile, & damanderoit pour
le moins une vonne Invocation des Muses. D'un autre
côté, il y auroit de l'injustice à faire
descendre une second fois ces neuf Pucelles de leur
Mont Helicon; il y a bien loin d'ici,
voyez-vous. D'ailleurs, la matiere que je vais traiter,
n'est pas du ressort d'Apollon. Ce seroit
donc bien le meilleur, se, pendant que je ferai ici la
Théologienne, & que je marche-rai
sur les épines, l'esprit de Scot vouloit passer de sa
Maison de Sorbonne dans mone ame; oui,
ce beinheureux espirt, plus pointu que le Porc-épic,
plus piquant que le Hérisson: quand
j'aurai fini, qu'il s'envole où il voudra, même chez
les corbeaux. Plût au Ciel qu'il me fût
permis de changer aussi de visage, & d'avoir l'honneur
de me voir habillée à la Doctrale! Je
crains une chose: quand on me verra débiter tant de
Théologie, ne me soupçonnera-t-on
point d'avoir pillé les port-feuilles de Magistrorum
Nostrorum? Mais il n'est pas, ce me
semble, sort étonnant, qu'y ayant depuis tant de
siecles une amitie se étroite entre les
Théologiens & moi, j'aye attrapé un peu de leur
hautissime Science. Pourquoi non? Priape,
ce Garde-jardin, ce Dieu de petite cervelle, écoutant
son Maitre qui lisoit tout haut du Grec,
en fourra quelques mots dans sa mémoire, & les retint
comme un Docteur. Et ce Coq de
Lucien, qui ayant vêcu longtems avec les hommes,
articula tout d'un coup & parls comme
eux? Mais ça, commençons, sous les auspices de la
Fortune.